Šiais mokslo metais „Lietuvos Junior Achievement“ verslumo programoje „AcceleratorX“ susikūrė daugiau nei ketvirtis tūkstančio jaunųjų bendrovių. Jų veiklą kuravo net 125 mokytojai, mokyklose jaunųjų bendrovių kūrėjus ugdantys finansinio ir ekonomikos raštingumo, verslumo kompetencijų, ruošiantys moksleivius darbo rinkai. Tačiau sąsajas tarp to ką mokiniai išmoksta mokykloje ir ką galėtų pritaikyti gyvenime padeda surasti daugiau nei 350 verslo savanorių – mentorių, jaunuosius verslų kūrėjus programoje „AcceleratorX“ konsultuojančių tiek jaunųjų bendrovių eXpo renginiuose, tiek individualiai, jaunosios bendrovės vystymo laikotarpiu.

Apie verslo įsitraukimą į jaunimo ugdymą, mentorystės svarbą ir apie tai ko moksleiviai klausia jų suaugusiųjų kolegų – interviu su Lietuvos draudimo“ Privačių klientų departamento Pietų regiono vadovu Rolanu Blėdžiu – Ukmergės A. Smetonos gimnazijos jaunosios bendrovės „Linksmosios letenėlės“, kuriančios vienetinius drabužėlius augintiniams, mentoriumi.

– Kodėl jūsų bendrovei svarbu įsitraukti į moksleivių verslumo ugdymą? Ką verslo savanorystė reiškia jums asmeniškai?

– Jaunimo finansinis švietimas ir visuomenės finansinis raštingumas – viena iš „Lietuvos draudimo“ socialinės atsakomybės krypčių. Investuodami į šią sritį bendradarbiaujame su „Junior Achievement“:  remiame organizaciją finansiškai, esame organizavę moksleivių dienas mūsų bendrovėje, o šiemet startavome su mentorių komanda visoje šalyje.

Finansiškai raštingas ir verslus jaunimas – nauja karta, kuri visai netolimoje ateityje taps mūsų kolegomis, partneriais, klientais. Šiandien mes galime padėti ateičiai augti – tikėdami jaunimo potencialu, girdėdami jų idėjas, gerbdami jaunystę, kūrybiškumą ir svajones, kurių sėkmei reikalingos mūsų praktinės žinios, partnerystė ir palaikymas. Mes norime ir galime tapti jaunimui stipriu partneriu, kuris pataria, motyvuoja, tiki ir ragina pasitikėti savimi.

– Santykis su verslo savanoriu – mentoriumi moksleiviams ugdymo proceso metu labai svarbus, nes jūsų jiems suteikiamos praktinės žinios papildo tas, kurias moksleiviai įgauna mokykloje. Kas jiems rūpi, kas įdomiausia, ko jūsų klausia?

– Mano komanda, kurios mentorius esu, kuria augintiniams rūbus. Pirmiausia jaunieji verslininkai orientavosi į žiemos sezoną, todėl kartu sprendėme problemą, kaip pratęsti verslą, kad jis būtų tinkamas visiems keturiems metų laikams. Taip pat kartu ieškojome rinkodarinių sprendimų ir siekėme, kad apie idėją išgirstų kuo daugiau žmonių – tam net pavyko pasitelkti žinomus Lietuvos influencerius.

Matau, kad moksleiviai labai vertina mūsų susitikimus. Kai susitikau pirmą kartą, moksleiviai mane pasitiko su idėja ir buvo pasiruošę klausimų. Kol kalbėjomės mačiau, kaip jų rankose konspektai pildosi, mokiniai rašėsi mano pasiūlymus, jaučiausi galintis jiems padėti. Natūralu, kad jiems reikia įkvėpti pasitikėjimo, nes ne viskas pavyksta iškart taip, kaip jaunuoliai tikėjosi. Vis dėlto gerai, kad, susidūrę su sunkumais, žino, į ką gali kreiptis. Mums susitikus išgirstu vis naujų klausimų, apie juos galime diskutuoti.

– Koks iš jaunąsias bendroves kuriančių moksleivių gautas klausimas jus nustebino labiausiai?

– Mane labai maloniai nustebino, kad mokiniai siekia ne tik atrasti savo klientą ar užsidirbti – jiems rūpi jų verslo tvarumas, globalios problemos, socialinė atsakomybė. Vaikai orientuojasi socialines problemas ir pritaiko galybę išmanių sprendimų, nori, kad jų veikla spręstų visuomenei svarbias problemas. Konkrečiai mano mentoriaujamos bendrovės atveju, mokiniai drabužėlius augintiniams siuva iš antrinių medžiagų, t. y. dėvėtų drabužių, o dalis uždirbtų lėšų skiriama beglobių augintinių organizacijai.

– Su kokiu didžiausiu iššūkiu mentoriaujant savo verslus kuriantiems moksleiviams susidūrėte?

– Moksleiviams svarbu ne tik rezultatas, jie turi išbandyti save visame verslo kūrimo procese, tad labai svarbu nuodugniai aptarti visą kelią, analizuoti galimus skirtingus scenarijus. Tame atsiranda ir iššūkis, reikia ne tik pačiam pastebėti galimybes, bet pasiekti, kad patys mokiniai jas matytų, apgalvotų, įvertintų.

– Verslus kuriantiems moksleiviams jūsų bendrovės darbuotojai mentoriauja ir Lietuvos regionuose. Kokią žinutę jiems perduodate?

– „Lietuvos draudimas“ turi savo skyrius visoje šalyje, todėl ir pasirinkome tapti mentoriais ne tik didžiuosiuose miestuose, bet ir regionuose, kur moksleiviams itin reikia dėmesio, palaikymo, paskatinimo. Mentoriaus vaidmuo tampa itin svarbus sutelkiant mokinius ir parodant, kad jų veikla svarbi, tad manau pagrindinė žinutė būtų tikėti savimi ir bandyti.

– Patarimas moksleiviams: nuo ko pradėti turint verslo idėją?

– Pirmiausiai reiktų pasitikrinti ar idėja, kurią turime, išties aktuali dabartiniam laikmečiui, ar ji sprendžia šiuo metu žmonėms svarbią problemą, ar ji būtų nauja ar kažkuo kitokia rinkoje. O tada patarčiau į viską žiūrėti atsakingai – kelti sau atsakingus tikslus ir daugiau laiko skirti planavimui bei analizavimui.