Kovo 26-27 dienomis Kauno prekybos centre „Akropolis“ vyko „Lietuvos Junior Achievement“ organizuota Tarptautinė mokinių mokomųjų bendrovių eXpo. Pristatyti savo idėjų ir verslų atvyko 19 komandų iš užsienio šalių, iš viso dėl geriausiųjų titulo varžėsi 77 moksleivių įkurtos bendrovės. Moksleiviai komisiją stebino eko inovacijomis, jau verslams pardavinėjamais produktais, dėmesiu socialinėms problemoms bei senajai lietuvių kultūrai.

 

Laimėtojų idėja – reikėjo atrasti kūrybišką būdą ne tik perdirbti, bet ir susirinkti nuorūkas

 

Pirmąją vietą iš Tarptautinės eXpo namo išsivežė bulgarų komanda „Green filters“. Šį apdovanojimą įsteigė ir įteikė ilgamečiai šio renginio globėjai – Kauno miesto savivaldybės atstovai. Privačios anglų kalbos mokyklos Bulgarijoje moksleiviai sugalvojo inovaciją, kuri padės jų šaliai tapti švaresne.

Pirmąją vietą Tarptautinėje eXpo laimėjusi bulgarų komanda „Green filters“.
Pirmąją vietą Tarptautinėje eXpo laimėjusi bulgarų komanda „Green filters“. T. Juknevičiaus nuotr. 

Bendrovės vadovas Mikhailas Dzhurkovas  pasakojo, jog komandos nariai norėjo spręsti, jų akimis, vieną didžiausių aplinkosauginių problemų. Todėl rado būdą, kaip surinktas nuorūkas cheminiu būdu perdirbti į aktyvuotą anglį. Ši medžiaga iš aplinkos (oro, vandens) gali sugerti įvairias toksines medžiagas, chemikalus.

 

„Pastatėme specialias dėžes nuorūkoms rinkti (pradėjome bendradarbiauti su restoranais, kavinėmis), kad gautume daug „žaliavos“ savo perdirbimo veiklai,“ – kalbėjo M. Dzhurkovas.

 

„Ant dėžučių klijuojame įvairius klausimus su dviem atsakymo variantais. Taigi, žmonės, mesdami nuorūką, savotiškai „balsuoja“ ar išreiškia savo nuomonę. Tokiu būdu galime surinkti daugiau. Taip pat ugdome visuomenės sąmoningumą, informuodami, kad cigaretės kenkia ne tik tavo, bet ir aplinkos sveikatai,“ – sakė už rinkodarą atsakingas bendrovės narys Stephenas Stoyanovas.

 

„Norime, kad žmonėms būtų paprasta surinkti nuorūkas perdirbimui. Dėl to turime iškabinti savo dėžutes tiek vietų, kiek tik pajėgsime“, – pridūrė M. Dzhurkovas.

 

Plėsis, bet atsisakys bent ketvirtadalio savo pelno

 

Mokinių bendrovė kreipėsi į didžiausią šalies chemijos laboratoriją ir kartu su specialistų pagalba atrado formulę, galinčią paversti panaudotą cigaretės filtrą vėl naudingu. „Green Filters“ neseniai atliko testus su iš nuorūkų pagaminta aktyviąja anglimi – su produktu pavyko išvalyti 98 % vandenyje buvusių teršalų.

 

„Kol kas mūsų klientai yra dažniausiai kokios nors verslo, gamybos įmonės – tie, kam reikia išvalyti vandenį, reikalingą gamybos procesams. Tačiau jei sugebėtume pasiekti, kad mūsų produktas išvalytų iš vandens 99,9 % įvairių teršalų, galėtume jį pardavinėti ir individualiems žmonėms, kurie jau filtruotų vandenį vartojimui, maistui. Taip pat – vaistinėms“, – ateities planus piešė S. Stoyanovas.

 „Green filters“ stendas
„Green filters“ stendas. T. Juknevičiaus nuotr. 

Taip pat vaikinai akcentavo, jog jie nėra tiesiog paprastas startuolis – jie vadina save socialiniu verslu.

„Pardavus 200 kilogramų savo produkto – perdirbtos aktyvuotos anglies – pasieksime lūžio tašką. Tuomet galėsime apie 25 % savo pelno paaukoti įvairioms labdaros organizacijoms, pavyzdžiui, padedančioms žmonėms, sergantiems vėžiu, ar teikiančioms reabilitacijos paslaugas turintiems priklausomybių“, –  kalbėjo Stephenas.

„Kaip vertiname Kaune vykusią Tarptautinę eXpo? Turėjome tikslą užmegzti daug naujų kontaktų ir tiesiog linksmai praleisti laiką. Būtent tai ir padarėme. Pabendravome su verslo atstovais, kurie turėjo panašių idėjų – jie taip pat rūpinasi taršos mažinimu, ekologija, tvarumu“, –  šypsodamasis kalbėjo Mikhailas Dzhurkovas.

 

„Tikiuosi sudalyvauti daugiau tokių konkursų, ypač užsienyje. Jau esame laimėję eXpo Bulgarijoje. Tačiau užsienyje sutinki gausybę naujų žmonių. Be to, man labai patiko šio miesto, Kauno, estetika“, –  pridūrė Stephenas Stoyanovas.

 

„Green Filters“ ateities planai verčia išsižioti – moksleiviai siekia Europinio sertifikato bei patento, kad jau galėtų pardavinėti savo produktą ir jį eksportuoti į visas Europos šalis.

 

„Tuo pačiu toliau kabinsime savo dėžutes vis daugiau ir daugiau vietų, kad žmonės apie mus sužinotų ir susivoktų, kokia didelė yra nuorūkų tarša. Na, ir jau turime potencialių klientų, laukiančių, kol galės nusipirkti mūsų produktą“, –  sakė M. Dzhurkovas.

 

Muzikos kūrėjai, pusmetį vargę patys, įdarbino dirbtinį intelektą

 

Antrąją vietą  Tarptautinėje eXpo laimėjo Kauno Maironio universitetinės gimnazijos moksleivių Luko Goss ir Modesto Akelio bendrovė „GOSS“. Ši bendrovė jau Kalėdinėje eXpo atkreipė komisijos dėmesį ir buvo pelniusi apdovanojimą „Už komandinį darbą“.  Vaikinai kuria muzikos takelius verslo įmonėms, dažniausiai – socialinių tinklų turiniui ar kompiuteriniams žaidimams. Per kelis mėnesius po pirmosios savo bendrovę pristatančios parodos vaikinai pastebėjo, kad dalį muzikos kūrimo galima patikėti dirbtiniam intelektui!

 

„Po Kalėdinės eXpo pradėjome galvoti, ką galime padaryti inovatyvaus ir šiuolaikiško? Kaip savo darbą palengvinti? Pradėjome taikyti AI (dirbtinį intelektą) kuriant muziką ir pastebėjome, kad tuomet galime dirbti lengviau ir produktyviau“, – po apdovanojimų kalbėjo Lukas Goss.

 „GOSS“ su mokytoja švenčia laimėjimą
„GOSS“ su mokytoja švenčia laimėjimą. V. Makovskajos nuotr. 

„Vienos dainos kūrimas užtruktų maždaug mėnesį, o dabar mes galime tai padaryti per kelias savaites. Galima sakyti, dirbtinis intelektas perpus sutrumpino mūsų darbo terminus,“ – pridūrė antrasis bendrovės narys Modestas Akelis.

 

Pasak SEB banko valdybos narės Eglės Dovbyšienės, ši bendrovė turi jau veikiantį įmonėms skirtą verslą ir sugrįžtančius klientus. Tai rodo, kad patirtis ir žinios, kurias dalyvaudami verslumo skatinimo programoje įgyja moksleiviai, yra neįkainojama, taip pat pritaikoma planuojantiems kurti savo verslą ir tiems, kurie nori sėkmingai konkuruoti pasaulinėje darbo rinkoje.

 

„Nepaisant to, kad jau šiandien matome daug žadančių rezultatų, pasiektų investuojant į Lietuvos jaunąją kartą, turime ir toliau tęsti šią verslumo kelionę, burti verslo mentorius ir dalintis patirtimi su jaunimu dar mokyklos suole“, – sakė E. Dovbyšienė.

 

„GOSS“ šioje eXpo iškovojo ne tik antrąją vietą (šį apdovanojimą įsteigė bendrovė „Scandagra“), tačiau ir geriausios Kauno regiono bendrovės titulą, kurį jiems įteikė SEB bankas, bei apdovanojimą „Geriausias rinkodaros sprendimas“, kurį įteikė KTU Ekonomikos ir verslo fakulteto atstovai.

 

„Visiškai nesitikėjau. Galvojau, „prašau, kad taip nors vieną apdovanojimą“. Kai išgirdau mūsų bendrovės pavadinimą trečią kartą, tiesiog susiėmiau už galvos ir pamaniau, kad sapnuoju“, – sakė Lukas Goss.

 „GOSS“ stendas Tarptautinėje mokomųjų bendrovių eXpo
„GOSS“ stendas Tarptautinėje mokomųjų bendrovių eXpo. T. Juknevičaus nuotr. 

Jis teigė bendrovės vertinimo metu pastebėjęs, kaip skeptiškai nusiteikę verslo atstovai po kiekvieno atsakymo vis labiau susidomi produktu ir palieka „GOSS“ stendą su šypsena.

„Kokie mūsų ateities planai? Na, tai paimti keturis apdovanojimus“, – juokavo M. Akelis.

 

„Iš tiesų planuojame plėstis į Vokietijos rinką, kadangi pats turiu giminaičių Vokietijoje, tai turime ten daug kontaktų. Taip pat manau, kad jau reikėtų į komandą priimti daugiau žmonių“, – planais pasidalino Lukas Goss.

 

Produktas, prie kurio sėkmės prisidėjo senieji dievai

 

Trečiąją vietą, kurią įsteigė bendrovė „Kauno grūdai“, Tarptautinėje mokomųjų mokinių bendrovių eXpo pelnė Kauno Jono Jablonskio gimnazijos bendrovė „Margos pievos“. Dėl šios bendrovės komisijos posėdyje kilo ginčų, tačiau galiausiai buvo pripažinta, jog nors produktas – paprastas ir gaminamas rankomis be ypatingų inovacijų, merginos sugebėjo savo arbatos ir saldumynų rinkinius apipinti lietuviškų dievybių aprašymais ir pristatyti taip, jog didžioji dalis komisijos narių nuo jų stendo nuėjo su arbata rankose.

Bendrovė „Margos pievos“ atsiima apdovanojimą
Bendrovė „Margos pievos“ atsiima apdovanojimą. V. Makovskajos nuotr.

„Mūsų idėja – saldūs arbatų rinkiniai, skirti jaunimui, kad jie nepamirštų savo šaknų,  pagonybės, – sakė bendrovės prezidentė Ugnė Navickaitė. – Ši idėja kilo įdomiai – pirmiausia pasikalbėjome ir sugalvojome, kad norime gaminti saldainius. Tačiau kartu norėjosi spręsti kažkokią problemą, turėti tam tikrą temą. Prisiminiau vieną straipsnį, kuriame atskleista, jog lietuvių kultūra yra viena seniausių, sudėtingiausių, bet kartu – ir nykstančių. Tiesą sakant, mano tėtis yra lietuvių kultūros fanatikas, taigi aš užaugau tarp etninių tradicijų ir etninės kultūros dalykų. Pasiūliau tokią temą savo komandai – jos sutiko!“

 

Merginos kuria rinkinius iš lietuviškų, Lietuvoje augančių žolelių, pavadintus pagal senuosius dievus (Medėja, Austėja, Perkūnas), rinkinio viduje galite rasti ir dievybės aprašymą.

„Pasiskirstėme darbais tiesiog pagal tai, kas ką norėjo daryti. Pavyzdžiui, Olimpija Svirskaitė iškart pasakė, kad nori skaičiuoti finansus. Dar dvi komandos narės, kurių šiandien nėra – Saulė ir Austėja – yra atsakingos už rinkodarą ir puikiai valdo visus socialinius tinklus“, – sakė „Margų pievų“ bendrovės viceprezidentė Jonė Švagždytė.

 

Kaip komanda ruošėsi Tarptautinei mokinių bendrovių eXpo?

„Tiesą sakant, dvi dienas be sustojimo gaminome šiuos rinkinius: stovėdavome ir gamindavome saldainius, pakuodavome saldainius, karpydavome lipdukus… Buvo sunku ir fiziškai, ir emociškai. Bet kai šiandien atsistojome prie stendo ir pradėjome kalbėti… iškart pasidarė labai gera ir smagu,“ – prisipažino Ugnė Navickaitė.

 

„Tikrai buvo akimirkų, kai tiesiog norėjosi viską trenkti“, – pridūrė ir Jonė Švagždytė.

„Vertinimo komisijos narai – labai nuostabūs žmonės. Jie sako viską, kaip yra – ir pagiria, ir peikia”, – prisiminė U. Navickaitė.

Mokomosios bendrovės „Margos pievos“ stendas Tarptautinėje eXpo
Mokomosios bendrovės „Margos pievos“ stendas Tarptautinėje eXpo. T. Juknevičiaus nuotr. 

„Margos pievos“ ketina plėstis į užsienio rinką, kurdamos rinkinius, pavadintus kitų kultūrų dievybių vardais. Taip pat gaminti produktą dar jaunesniems vartotojams – paaugliams. Tai būtų natūralūs saldainiai, kuriuos perkant galima laimėti loterijoje didesnį prizą.

 

„Taip pat galime kurti suvenyrinius rinkinius pristatančius Lietuvą – idėjų turime daug, dabar tereikia sugalvoti, į kurią pusę eisime. Jei ką – mus galite rasti ir „Facebook“, ir „Instagram“!, – pokalbį užbaigė U. Navickaitė.

 

Kartu su Tarptautine mokomųjų bendrovių eXpo įvykusi Kauno regiono mokomųjų bendrovių eXpo išrinko pirmąją bendrovę, keliausiančią į Nacionalinę eXpo Vilniuje gegužės 17 d. Tai – bendrovė „GOSS“. Balandžio mėnesį vyksiančiose regioninėse eXpo bus išrinkta po vieną geriausią mokinių bendrovę iš kiekvieno Lietuvos regiono. Gegužę jos susitiks Vilniuje pasivaržyti dėl kelialapio į Europos antreprenerystės konkursą „Gen-E“ Italijoje.

 

Mokomųjų bendrovių eXpo organizacijai „Lietuvos Junior Achievement“ padeda organizuoti valstybės ir verslo partneriai: Ekonomikos ir inovacijų ministerija, Inovacijų agentūra, Kauno miesto savivaldybė, ilgametis poveikio investuotojas „SEB bankas“, bendrovės „Moody‘s Lietuvoje“, „The Coca-Cola Foundation“, „Narbutas“, „UPS Lietuvoje“, „Scandagra“, Mariaus Jakulio Jason fondas, „Nordcurrent“, „Kauno grūdai“. „Pepco“, „Western Union“ ir kiti.