Gruodžio 10-oji diena jauniesiems Lietuvos verslų kūrėjams buvo ypatinga diena. Litexpo kongresų ir parodų rūmuose susibūrė net 130 jaunųjų bendrovių (mokinių mokomųjų bendrovių), kur jos pirmą kartą pristatė savo verslo idėjas, pirmuosius produktus ar prototipus. Geriausiomis bendrovėmis pripažintos komandos iš Kauno ir Mažeikių.

 

130 jaunųjų bendrovių buvo atrinktos iš daugiau nei 617 – tiek jaunųjų bendrovių šiuo metu veikia Lietuvoje. Mokiniai savo verslus pradėjo rugsėjo–spalio mėnesiais, o šiuo metu jau gali pristatyti pirmuosius rezultatus. Mokinių amžius – nuo 11 iki 18 metų.

 

Jaunosios bendrovės yra „accelerator_x“ programos, kurią organizuoja „Lietuvos Junior Achievement“, dalis. „Mokiniai kasmet nustebina vis labiau – jie akivaizdžiai pasako, kad jie nelaukia, kol ateis jų laikas. Jie kuria ateitį dabar“, – sako „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė. Ji pastebi, kad mokiniai vis dažniau renkasi technologinius verslus, nebijo kurti programėlių, inovatyvių produktų.

 

Geriausiai įvertintos komandos taikliai sprendžia vartotojų problemas

 

SEB banko įsteigta pirmąja vieta buvo apdovanotos trys komandos: „RooMates“ iš Kauno „Saulės“ gimnazijos (mokytoja Sandra Paštuolytė), „Ramidėja“ iš Mažeikių Merkelio Račkausko gimnazijos (mokytojai Raimondas Milieška ir Rima Meldaikienė)  ir „Interse“ iš Lietuvos sveikatos mokslų universiteto gimnazijos (mokytoja Neringa Viburienė).

 

Komanda „RooMates“ kuria programėlę, kuri padės greičiau ir patogiau susirasti kambariokų, „Ramidėja“ siūlo stalo žaidimą brailio raštu, o „Interse“ – mobiliąją pogramėlę, skatinančią paauglių fizinį aktyvumą bei sveiką gyvenseną.

 

„Kuo daugiau dėmesio šalies verslas skirs jaunimo verslumui skatinti, tuo didesnę grąžą visi gausime ateityje. Būtent praktinis patyrimas padeda jauniems žmonėms suprasti, kur slypi jų stiprybės, kurias kompetencijas reikia pastiprinti, kaip atrodo darbas komandoje, kas yra kritinis mąstymas, kaip spręsti problemas, valdyti riziką ir prisiimti atsakomybę. Visa tai padeda jaunam žmogui pasiruošti darbo rinkai ir jo ateities karjerai. Išties džiugina tai, kad vis daugiau įmonių suvokia mentorystės prasmę ir jaunuosius verslininkus skatina ne tik lėšomis, bet ir savo žiniomis“, – teigia SEB banko ir „Lietuvos Junior Achievement“ valdybų narė Eglė Dovbyšienė.

 

Startuoliškiausia pripažinta komanda, kovojanti su maisto švaistymu

 

Komanda „Zero Eat“ iš Vilniaus Simono Daukanto gimnazijos (mokytoja Kunigunda Zubytė) siūlo perteklinio maisto gaminių įsigijimo paslaugą, kuri padeda vartotojui sutaupyti perkant maisto produktus. Startuoliškiausios jaunosios bendrovės apdovanojimą įsteigė Inovacijų agentūra.

 

„Moksleivių, besidominčių verslo kūrimu, turinčių verslo idėjų ir drąsos jas įgyvendinti, skaičius įspūdingas, o idėjos įkvepiančios! Mokytis verslumo, reiškia įgyti vienų svarbiausių 21 a. kompetencijų – gebėjimą identifikuoti galimybes, generuoti idėjas, pasitikėti savimi, atrasti motyvacijos ir kūrybiškumo. O visa tai reikalinga ne tik kuriant verslą, bet ir pasirinkus kitą veiklos kryptį. Todėl džiaugiamės, galėję pratęsti praeitais metais inicijuotą „accelerator_x“ programos plėtrą ir užtikrinti tvarias investicijas į moksleivių verslumo ugdymą”, – kalba Patricija Reut, Inovacijų agentūros Bendrųjų verslo kompetencijų departamento vadovė.

 

Inovacijų agentūra dar 2021 metais inicijavo „accelerator_x“ programos plėtrą šalies mastu ir ją tęsią šiemet. „Bendradarbiaujant su Inovacijų agentūra, programa išsiplėtė kelis kartus. Šiais ir praėjusiais mokslo metais mokyklose net keli tūkstančiai mokinių dalyvavo inovacijų stovyklose (verslo idėjų generavimo sesijose), susikūrė šimtai jaunųjų bendrovių. Visi šie mokiniai įgauna antreprenerystės kompetencijų – tampa drąsesni, atskleidžia kūrybiškumo gebėjimus, perpranta verslo kūrimo procesus“,– komentuoja A.Rusteikeinė.

 

Kasmet augantys eXpo dalyvių skaičius rodo, kad šie renginiai tapo neatsiejama programos dalimi. Moksleiviai noriai atvyksta ne tik pristatyti savo produktų, tačiau ir susipažinti su kitomis bendrovėmis, pasisemti įdėjų ar net paieškoti naujų komandos narių. Organizacijos vadovė Andželika Rusteikienė pabrėžia, kad eXpo – realios verslo ekosistemos atitikmuo. „Expo metu mokiniai turi tikslą ne tik geriausiai pristatyti save, bet taip pat ir įvertinti konkurentų pasiruošimą, taikomą strategiją. Matome, kad šie renginiai skatina megzti pažintis, bendradarbiauti, o pandemijos paveiktai kartais tokie įgūdžiai yra labai svarbūs.“

 

A.Rusteikienė sako, kad eXpo metu didelis dėmesys skiriamas ne tik moksleiviams, tačiau ir mokytojams. „Mokytojai yra tie, kurie supažindina mokinius su verslumu, padeda jiems įveikti iššūkius ir pasimokyti iš klaidų, todėl kaskart siekiame užtikrinti turiningą laiką ne tik eXpo dalyviams, bet ir juos atlydėjusiems mokytojams. Šįkart mokytojai dalyvavo Ryčio Juozapavičiaus paskaitoje bei projekto „Lietuva 2050″ pristatyme. Siekiame, jog mokytojai dalintųsi žiniomis tarpusavyje, susipažintų su verslo komisija ir į savo pamokas parsivežtų inovacijų, drąsiai eksperimentuotų. Tik burdami bendruomenę galėsime kalbėti apie bendrus tikslus ir pokyčius švietimo sistemoje, o tokie renginiai – puiki erdvė  pradėti.”

 

Nuotraukų galerija

 

 Apie „Lietuvos Junior Achievement“ ir „accelerator_x“

 

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo programų lyderė Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: strateginiai poveikio investuotojai SEB bankas ir „Moody‘s Lietuvoje“ bei strateginiai investuotojai „UPS Lietuvoje“,  „Narbutas“, „Scandagra“, partneriai „The Coca-Cola Foundation“, „MJJ fondas“ ir kiti.

 

„accelerator_x“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa suteikianti 9-12 klasių mokiniams realią verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus.