Atnaujinant bendrojo ugdymo programas ir sparčiai diegiant STEAM ugdymo modelį mokyklose, vis daugiau dėmesio skiriama ir moksleivių antreprenerystės ugdymui. Vilniaus Sietuvos gimnazijoje moksleiviai po pamokų realizuoja save kurdami aukščiausios klasės technologijas – robotus siurblius, autonomines žaliąsias sieneles, ar realioje rinkoje veikiančius verslus.

 

Vilniaus Sietuvos progimnazijoje jau trečius metus veikia FABLAB SIETUVA klasė, kurioje moksleiviai nuo 2 iki 8 klasės gali mokytis informacinių technologijų, elektronikos, inžinerijos ir verslo pradmenų. Šią veiklą kuruoja informacinių technologijų mokytoja Snieguolė Bagočienė, kurios patirtys rodo, kad mokytojo profesijai nėra ribų, o moksleiviai kasmet tampa vis smalsesni ir kūrybiškesni.

 

Pabaigusi pedagogikos studijas informacinių technologijų srityje, moteris iškart pasirinko elektroninės verslo vadybos ir sistemų administravimo magistro studijas, įkūrė ne vieną savo verslą, todėl į mokyklą atėjo ne tik su teorinėmis žiniomis, bet įvairiapusiškomis patirtimis, kurios šiandien leidžia moksleiviams su technologijomis bei verslu susipažinti iš labai arti. 

 

Robotai siurbliai, dronai ar grojantys kavos indeliai – tik pradžia

 

FABLAB SIETUVA klasėje šiuo metu yra kelios skirtingos technologijos, su kuriomis dirba moksleiviai: „Yra čia visko, tik reikia suspėti. Kam turėti, jei nepanaudosi. Dabar turime lazerį, šlifavimo, ženkliukų ir lipdukų gaminimo aparatus, presą gamybai ant tekstilės, 3D spausdinimo aparatą, CNC stakles. Vaikams labiausiai patinka dirbti su lazeriu, jis greičiausias”, – šypsosi pašnekovė.

 

Su visomis technologijomis S. Bagočienė moka dirbti pati, tačiau stengiasi, jog mokiniai viską patirtų ir išmoktų patys. „Kai įrenginėjome šią klasę, ieškojau ir norėjau, jog visa įranga būtų nesurinkta ir patys moksleiviai galėtų konstruoti, suprasti, kaip veikia mechanizmai. Norėčiau mokėti dar daugiau, todėl kasdien skiriu laiko įgyti naujų žinių, kad sukurtume kuo įdomesnių projektų. Šiuo metu dalyvaujame tarptautiniame konkurse ir konstruojame tokį žaliąjį krūmą, kuriame bus komposto dėžė su Kalifornijos sliekais, nors niekas nė nepagalvotų, kas ten viduje. Gražus krūmas ir tiek“, – mokinių kūrybiškumu džiaugiasi moteris.

 

„Turėjome ir vieną labai įdomų projektą – lazerinę kolonėlę. Panaudojus vos kelias priemones: kavos indelį, garsiakalbį bei veidrodėlį, galime sukurti šviesų šou pagal muzikos skambesį. Stengiuosi mokinius mokyti tvarumo ir kurti naujus produktus iš antrinių žaliavų, o energijai naudoti saulės šviesą“, – lūkesčius nubrėžia pašnekovė.

 

Nors moksleiviai mokosi tik penktoje ar šeštoje klasėje, šiandien jų žinios lenkia bendraamžius. „Jau esu pagaminęs robotą siurblį, o dabar gaminu droną ir žaliąją sienelę, kurioje yra laistymo sistema, automatiškai pamatuojanti, kada drėgmės trūksta, o dar kelis projektus padedu įgyvendinti draugams. Beveik visą savo laiką skiriu domėjimuisi apie technologijas, o užaugęs svajoju kurti robotus ir turėti serverinę“ – ambicingomis svajonėmis dalijasi penktokas Kasparas.

 

Ne tik kuria, bet ir mokosi antreprenerystės  

 

Mokytoja sako, kad nors vaikai žavisi technologijų kūrimu, FABLAB SIETUVA jie mokosi ne tik sukurti, bet ir monetizuoti savo produktus: „Verslumas visada buvo pamokos dalis, visada įdedu patarimų ir sąsajų su verslu apie tai, ką mokėmės. Jeigu mokomės svetainių programavimo, pasakoju jiems, kad jau dabar galima savo įgūdžius įdarbinti ir įkainoti.“

 

Kuriant technologijas, labai svarbu procesą išbandyti ne tik iš techninės pusės, o ir suvokti, kur jį pritaikyti. Šias antreprenerystės, gebėjimo pamatyti galimybes, kompetencijas mokiniai ugdo dalyvaudami Lietuvos Junior Achievement jaunųjų bendrovių kūrimo programoje „accelerator_x junior“: „Mes bendroves pradėjome kurti per pandemiją. Jos metu gaminome įvairiausius dalykus: pjovėme gėlėms krepšelius, graviravome. Turėjome daug užsakymų ir sėkmingai baigėme metus, dalis mokinių net nusipirko naujos įrangos tolimesniems ir didesniems projektams įgyvendinti.“

 

„Pradžioje galbūt nė nesitikėjome, tačiau bendrovių veikla peržengė mokyklos ribas. Gaminome ne tik mokytojams, bet ir įmonėms: po kelis šimtus ženklelių, raktų pakabukų. Patys moksleiviai produktus pagamina, bendrauja su klientais. Žinoma, kyla daug klausimų, nuo to, kaip bendrauti, iki tokių situacijų, kaip supakuoti ar reklamuoti, tačiau būtent per praktiką čia jie išmoksta verslumo. Pradeda suprasti, kaip veikia verslo ekosistema, ir netgi pagilina žinias apie tarpusavio santykį: komandose įsivyrauja dinamika, tik atkaklūs ir įdedantys pastangų susiburia į bendroves, tokia tarsi motyvacija, kad jei nedirbsi, tai ir neuždirbsi“, – programos patirtis pasakoja S. Bagočienė.

 

Ugdomi įgūdžiai praverčia kasdien

 

Mokytojai svarbu, kad vaikai patys imtųsi iniciatyvos ir atrastų savo sritį: „Čia gyvenimo mokykla. Niekada nenoriu nurodyti, ką vaikai turi padaryti, o klausiu, ką jie gali ir nori pasiekti. Šiose veiklose labai svarbi kūryba ir noras, jei tai būtų pareiga ar reikalavimas, vaikai jaustųsi suvaržyti, tačiau šios veiklos ne apie tai.“

 

Moksleiviai pasakoja, kad kurdami jaunąsias bendroves ir konstruodami, geriau supranta, ką norėtų veikti ateityje, o įgyti įgūdžiai, pasak mokytojos, yra daug platesnės kompetencijos nei galėtų atrodyti: „Jie čia mokosi spręsti problemas. Kartais, ypač elektronikoje, stengiesi, bet nepavyksta, tenka pradėti iš naujo, rasti alternatyvų ar net paprašyti draugo pagalbos. Per šią STEAM veiklą jie išmoksta visko, ko reikia gyvenime: nuo litavimo ir programavimo iki klientų aptarnavimo ar bendrystės komandoje. O kur dar procesų grandinės suvokimas – nuo idėjos iki pardavimo, neužtenka tik norėti, reikia įgyvendinti, todėl vaikai išmoksta mąstyti kritiškai, įgyja valios, ryžto.“

 

Svajoja apie savo mokyklą

 

„Tokios veiklos, kaip FABLAB SIETUVA Vilniaus Sietuvos progimnazijoje, leidžia moksleiviams geriau pažinti save ir mokymąsi matyti, kaip įdomų, galimybes atveriantį procesą. Šiandien moksleiviams labai svarbu viską išbandyti praktiškai, todėl patys kurdami technologijas, verslus, jie tampa ambicingesni ir supranta, kad galimybės neribotos. Džiugu, kad mokyklos pradeda derinti STEAM ir antreprenerystės mąstysenos ugdymą – net jeigu mokiniai ateityje taps ne verslininkais, o puikiais mokslininkais, inžinieriais, ar kitų profesijų atstovais, jie supras, kaip pritaikyti savo gebėjimus rinkoje“, – sako „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė.

 

Bagočienė pritaria A.Rusteikienei: „Norėtųsi, jog prie šių veiklų prisijungtų ir daugiau mokytojų, tačiau suprantu, kad ne visi nori skirti savo laiką. Tikriausiai turi norėti pats iš savęs ir gyventi ta sritimi, kurioje dirbi su vaikais. Galbūt ir norėčiau tokios savo mokyklos, kurioje moksleiviai dar daugiau mokytųsi technologijų ir verslo, tačiau tam reikia komandos, tad galbūt ateityje“, – su šypsena vizija dalijasi S. Bagočienė.

 

Apie „Lietuvos Junior Achievement“

 

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo programų lyderė Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: strateginiai poveikio investuotojai SEB bankas ir „Moody‘s Lietuvoje“ bei strateginiai investuotojai „UPS“,  „Narbutas“, „Scandagra“, partneriai „Coca-Cola Foundation“, „MJJ fondas“ ir kiti.

 

Strateginės plėtros partnerė Inovacijų agentūra 2021 m. inicijavo mokomųjų mokinių bendrovių „accelerator_x“  programos įgyvendinimą visos Lietuvos mastu, o 2022 m. programos plėtrą tęsė.