Antrepreneriškomis akimis į pasaulį žvelgiantys iššūkiuose geba įžvelgti galimybes. Jeigu toks esate ir jūs, tikriausiai ne kartą susidūrėte su situacija, kai matote galimybę sukurti klestintį verslą, tačiau nerandate investuotojų (arba nežinote, kaip tai padaryti). Lietuvos verslo angelų tinklo „LitBAN“ vadovas Justinas Pašys dalinasi penkiais patarimais, kaip pristatyti savo idėją, jog ji sulauktų pelnyto investuotojų dėmesio. 

 

„Lietuvos Junior Achievement“, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo organizacija, rengia tarptautinį mokinių bendrovių idėjų pristatymo konkursą „Pitch Battle“. Belaukiant renginio, organizacija kreipėsi į „LitBAN“, prašydama patarti  moksleiviams ir padėti suprasti, kuo gi investuotojai domisi labiausiai. „Jau šį penktadienį geriausios Lietuvos jaunosios bendrovės ir svečiai iš užsienio susirungs verslo idėjų pristatymo renginyje. Kiekviena komanda ruošiasi pitch’inti investuotojams, tad Justino patarimai labai padeda“, – sako Andželika Rusteikienė, „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė. 

 

5 dalykai, į kuriuos dėmesį kreipia investuotojai

 

Paklaustas, ko verslo idėjose ieško investuotojai, Justinas Pašys sako, kad nors kriterijų yra ir labai daug, jis išskirtų penkis, į kuriuos investuotojai atsižvelgia dažniausiai. 

 

Pirmas ir pagrindinis kriterijus – tai komanda. Justinas sako, jog itin populiari klaida yra trims vienos srities, pvz. marketingo profesionalams kurti technologinį staruotuolį. Tokia strategija dažniausiai nesuveikia dėl kompetencijų trūkumo: komandai reikia ir finansų eksperto, ir programuotojo, ir kitos ekspertizės. Jauniesiems (arba mažiau patyrusiems) verslų kūrėjams J.Pašys turi papildomą patarimą: „Jeigu esate jaunesni nei dauguma kitų startuolių įkūrėjų Lietuvoje, jums reikia galvoti, kuo jūs esate geresni nei jie, labiau patyrę žmonės. Galbūt jūs esate gaiming’o, streaminim‘o, crypto ar Tik tok fanai – galbūt yra sričių, kur nusimanote labiau?“

 

Antras kriterijus, labai svarbus investuotojams – rinka, kurioje veikiate. „Pasidomėkite, ar rinka auga, ar ji šiuo metu yra populiari, kiek procentų tos rinkos jūs galite užimti. Atkreipkite dėmesį į jūsų konkurentus: kiek jų yra, kaip smarkiai jie pažengę, kada jie pradėjo. Sau padėsite jeigu kursite produktus naujose rinkose, kur yra mažiau konkurentų arba jie yra technologiškai silpnesni“, – argumentuoja J.Pašys.

 

Trečiasis kriterijus – jūsų kuriamas produktas. J.Pašys pataria, jog į investuotojus kreiptis reikia jau turint veikiantį produktą. „Tai gali būti pati paprasčiausia bazinė jūsų produkto versija, dar vadinama MVP (angl. minimum viable product), bet jis jau turi veikti“,  – pasakoja jis.

 

Ketvirtas kriterijus – verslo modelis. Anot Justino, įprasta, jog verslo angelai investuoja į tuos produktus ir verslo modelius, kurie yra lengvai atkartojami plačiu mastu. „Labai paprastas būdas, kaip suprasti, ar produktas lengvai atkartojamas plačiu mastu: ar produktu, paslauga naudojasi 5, 500 ar 5000 vartotojų, užtenka tos pačios komandos žmogiškųjų resursų“, – paaiškina J.Pašys.

 

Penktas kriterijus – problema, kurią sprendžiate. Prieš kreipiantis į investuotojus, reikia išsiaiškinti, ar problema yra tikra, ar jūs ją tik numanote. „Labai dažna klaida, kurią pastebime – kai sprendimai ieško problemų. Iš pradžių startuoliai sukuria sprendimą, o tada ieško, kokią problemą galėtų išspręsti“, – sako J.Pašys. Jis priduria, kad jeigu jau esate užtikrinti, kad radote tikrą problemą, dar reikėtų apsvarstyti, ar kas nors išbandytų jūsų sprendimą. „Nereikia daug tokių žmonių, bet bent keletas testuotojų padėtų investuotojams priimti sprendimą, jeigu pasidalintų savo nuomone, kaip jūsų produktas veikia, ar juo naudotis patogu ir malonu.“

 

Pristatymas investuotojams gali būti ne bauginantis, o džiuginantis įvykis

 

„Lietuvos Junior Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė sako, kad mokiniai „accelerator_x“ programos metu mokosi įvairiausių savo startuolių idėjos pristatymo būdų. Pavyzdžiui, mokiniai išmoksta savo verslą pristatyti itin greitai, vos per vieną minutę, išbando ilgesnius pristatymus, įgunda, kaip atsakyti komisijos ar investuotojų klausimus. „Ankstyvas antreprenerystės ugdymas, galimybė bandyti daug kartų, patirti pirmąsias klaidas ir sėkmes padeda moksleiviams pasiruošti ateičiai: kai jų verslai peržengs mokyklos ribas, mokiniai puikiai supras, ką ir kaip turi pasakyti, o pristatymai ne tik nebaugins, bet bus laukiami ir smagūs iššūkiai“, – pristatymo naudas vardina A.Rusteikienė.

 

Ji priduria, kad tarptautinis idėjų pristatymo renginys moksleiviams ne tik padės praktikuotis viešojo kalbėjimo įgūdžius, bet ir sukurs tartautinę mokymosi aplinką. 

 

Apie „Lietuvos Junior Achievement“

 

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo programų lyderė Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: strateginiai poveikio investuotojai SEB bankas ir „Moody‘s Lietuvoje“ bei strateginiai investuotojai „UPS“,  „Narbutas“, „Scandagra“, partneriai „Coca-Cola Foundation“, „MJJ fondas“ ir kiti.

 

Strateginės plėtros partnerė Inovacijų agentūra 2021 m. inicijavo „accelerator_x“  programos įgyvendinimą visos Lietuvos mastu, o 2022 m. tęsia programos plėtrą.