Karjeros pasirinkimo svarstymai kasmet „užklumpa“ apie 20 tūkst. Lietuvos abiturientų, tačiau net kas trečias jų nežino, kokią profesiją norėtų rinktis. „Lietuvos Junior Achievement“ (LJA) jau ketvirtą kartą organizuojama ugdymo karjerai programa LJA „Šešėliavimas“ vyresniųjų klasių mokiniams leidžia susipažinti su dominančiomis profesijomis. Šiemet išbandyti save profesionalų gretose siekiančių skaičius išaugo net trigubai.

 

Integruotas ugdymas karjerai: nuo savęs pažinimo iki svajonių darbo

LJA „Šešėliavimo“ ugdymo karjerai programa, skirta bendrojo ugdymo mokykloms, vėl kvietė 9-12 klasių moksleivius praleisti dieną kartu su pasirinktos profesijos atstovu realioje darbo vietoje. Programos metu mokiniai turėjo galimybę pamatyti, kaip atrodo darbo kasdienybė, ugdyti praktinius įgūdžius – rašyti gyvenimo aprašymą, motyvacinį laišką, dalyvauti darbo procesuose, daryti užduotis. Programoje šiemet dalyvavo daugiau nei 120 mokyklų iš Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šilutės, Panevėžio, Alytaus ir kitų miestų – beveik trigubai daugiau nei 2023-aisiais (45 mokyklos).

 

LJA „Šešėliavimas“ šiais metais sutelkė daugiau nei 1000 moksleivių (2023 m. – 461), o prie jų prisijungė 153 organizacijos, kurios moksleiviams suteikė daugiau nei 900 šešėliavimo ir 700 ekskursijų patirčių.

 

„Džiaugiamės, kad „šešėliavimo“ programa kasmet plečiasi, įtraukdama vis daugiau mokinių ir organizacijų. Šiemet prie programos prisijungė dvigubai daugiau organizacijų. Iš viso 146 įmonės, valstybinės institucijos bei NVO atvėrė savo duris ir investavo laiką priimdami jaunuolius, padėdami jiems geriau pažinti savo svajonių profesijas. Drauge jie sukūrė per 900 šešėliavimo pozicijų, leidžiančių pažinti kasdienį specialistų darbą ir dar virš 700 ekskursijų vizitų“, – sako Andželika Rusteikienė, „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė.

 

Pridėdama, jog „Šešėliavimo“ patirtį tiek įmonėms, tiek moksleiviams palengvina prieš keturis metus sukurtas edukacinių technologijų (angl. EdTech) sprendimas www.seseliavimas.lt, interneto platforma, vienijanti moksleivius ir įvairių sričių profesionalus. Ši platforma užtikrina, kad kiekvienas jaunuolis – nepaisant gyvenamosios vietos ar kitų aplinkybių – gali užmegzti ryšius su savo svajonių profesijos atstovais, norinčiais padėti jaunuoliams tiksliau pasirinkti profesinį kelią.

 

Mokiniai matavosi mokslininko, policijos pareigūno, mokytojo profesijas

Kasmet prie programos prisijungusios įvairios organizacijos mokinių vizitams sukuria taip vadinamas „šešėliavimo“ pozicijas. Šiais metais programos platformoje jų net du su puse karto daugiau nei ankstesniais metais, iš viso per 930. Populiariausios organizacijos moksleivių tarpe buvo „SEB bankas“, „Vilnius Tech“, „Lietuvos draudimas“, „Delfi“, „Ignitis grupė“, „Teltonika“, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija ir „Mantinga“, kurios siūlė vadovo, laidų prodiuserio, žurnalisto, Seimo kanclerio, patarėjo, finansininko, komunikacijos eksperto, analitiko, inžinieriaus ir pan. pozicijas.

 

Taip pat, mokiniai aktyviai rinkosi išbandyti mokytojo, mokslininko, policijos pareigūno, kurjerio, kompiuterinių žaidimų kūrėjo, advokato, dizainerio profesijas. Visgi, „Šešėliavimo“ programoje jau ketverius metus lyderių pozicijas pagal poreikį tarp moksleivių užima medicinos darbuotojo bei marketingo specialisto kryptys.

 

„Šešėliavimo“ vizitus organizavusios įmonės vienu metu priimdavo kelis moksleivius, kurie didžiąją dalį darbo dienos praleisdavo su konkrečios profesijos darbuotoju. Kai kurios įmonės organizavo ekskursijas didesnėms moksleivių grupėms, kurių metu pristatė daugiau organizacijoje besispecializuojančių profesionalų. Iš viso šiemet buvo suorganizuota 740 ekskursijų vizitų (2023 m. 155). Mokinių grupes noriai priėmė „Scandagra“ „Litcargus“, „Elinta“, „Vilniaus duona“, „Google“, „Moody‘s Lietuvoje“, LSMU Kauno ligoninė ir kt.

 

„Programos patirtis maloniai nustebino, nes tai buvo ne tik galimybė dalintis savo darbinėmis patirtimis ir organizacijos veikla su moksleiviu, bet ir iš pačio moksleivio išgirsti tikrai originalių pasiūlymų ir idėjų. Tokios naujos perspektyvos atverė ir mums naujas galimybes – tai ir yra „šešėliavimo“ didžiausia pridėtinė vertė“, – sako „Invest Lithuania“ vidinės komunikacijos ekspertė Gabrielė Bubokaitė.

 

Patys moksleiviai dalinosi, jog po „šešėliavimo“ jiems lengviau susiplanuoti savo karjerą, pagerėjo ir sprendimų priėmimo bei problemų sprendimo gebėjimai. Bendrai savo „šešėliavimo“ vizitų patirtis moksleiviai įvertino net 9.7 balo iš 10.

 

„Manau, kad gyvenime reikia nebijoti kuo daugiau visko išbandyti. Šiemet programoje dalyvauju antrą kartą. Per metus supratau, jog noriu kiek kitokios profesinės krypties nei galvojau, tad „šešėliavau“ tikslingiau. Labai rekomenduoju tokią patirtį savo bendraamžiams, net ir visiškai nežinantiems, kas juos domina, ar kur linksta. LJA ir oranizacijos siūlo tiek daug galimybių save išbandyti visiškai skirtingose profesijose ir tai padeda sumažinti nežinios ir apsisprendimų nerimą“, – patirtimi dalina Vilniaus Fabijoniškių gimnazijos abiturientė Santa.