Pokalbis su LJA alumnu Alanu Azikejev, jaunu verslininku, kuris tiki, kad antreprenerystė turi prasidėti nuo pirmos klasės

Kai kalbamės su Alanu, sunku patikėti, kad jam tik devyniolika. Jis dviejų startuolių Dongo.lt ir Soci.lt bendraįkūrėjas ir vadovas, pirmakursis, o savo verslo idėją pradėjo kurti dar mokyklos suole.
Alanas dalyvaus forume „Ne metodiniai“ lapkričio 5 d. Ukmergėje, kuriame kalbėsis su pradinių klasių mokytojais apie tai, kodėl verslumo ir finansinio raštingumo ugdymas turi prasidėti kuo anksčiau.

Alanai, trumpai, kas tu šiandien ir nuo ko viskas prasidėjo?

Esu Alanas, 19 metų, pirmakursis, Dongo.lt ir Soci.lt bendraįkūrėjas ir CEO. Idėja Soci.lt gimė dar mokyklos suole, ją padėjo išvystyti LJA organizuojamos mokinių mokomųjų bendrovių „eXpo“  ir akseleratoriaus programos.
Be verslo, mėgstu lenktyniauti, o šią vasarą su klasiokais pasistatėme plaustą ir perplaukėme visą Lietuvą. Patirtis įspūdinga, ir labai „versli“: mokė planuoti, koordinuoti, spręsti nenumatytas situacijas.

Ką tau davė LJA patirtis?

LJA buvo mano pirmasis tikrasis kontaktas su verslumo pasauliu. Ten viskas vyksta praktiškai: per „pitch battle’us“ (idėjos viešą pristatymą), stovyklas, „eXpo“ renginius. Ne teorija, o realūs iššūkiai.
Tai padėjo ne tik įgyti patirties, bet ir sutikti daug bendraminčių, su kuriais iki šiol palaikome ryšį. Manau, tai stipriai prisidėjo prie mano, kaip verslaus žmogaus, formavimosi.

Esi jaunos kartos verslininkas pasaulyje, kur viskas keičiasi greičiau nei bet kada. Ką matai kaip svarbiausius įgūdžius ateičiai?

Dabar viskas keičiasi kas savaitę: nauji DI įrankiai, naujos platformos, naujos galimybės.
Bet manau, kad žmogaus esmė nesikeičia. Vis dar svarbiausia atkaklumas, nuoširdumas, loginis bei kritinis mąstymas, gebėjimas galvoti kitaip. Esminės kompetencijos tik stiprės: bendradarbiavimas, greitas sprendimų priėmimas, nuolatinis mokymasis. Šalia to atsiranda dar vienas būtina kompetencija – gebėjimas greitai adaptuotis. Reikia suprasti, kaip veikia pvz. dirbtinis intelektas, kaip jį naudoti, kad taptų tavo partneriu, o ne konkurentu.

„Nebūtina kovoti su DI, reikia išmokti su juo dirbti. Tada jis tampa tavo komandos dalimi.“

Ar esi aštuntokas, ar vienuoliktokas, skirtumas tik laike. Kuo anksčiau pradedi, tuo toliau nueisi. Todėl sakau: bandyk, daryk, klysk ir mokykis. Visi startuoliai taip gimsta.

LJA daug dėmesio skiria pradinių klasių verslumo programoms ir jų plėtrai. Kaip manai, kas būtų, jei pats būtum pradėjęs dar anksčiau?

Tiesą sakant, manau, kad dabar turėčiau ne projektus, o startuolius, generuojančius šimtatūkstantines ar net milijonines pajamas.
Jei būčiau turėjęs galimybę nuo pirmos klasės mokytis per praktiką, gal net greičiau būčiau atradęs savo kelią.

Ką svarbiausia padaryti, kad vaikams pradinėse klasėse būtų įdomu kalbėti apie finansus ir verslumą?

Pradinukai dar tik formuoja savo pasaulio suvokimą. Jie nežino, kuo nori būti, ir tai normalu. Todėl svarbu parodyti, kad verslumas nėra vienintelis kelias, bet verslumas yra svarbi ir būtina savybė, kuri padės augti bet kokioje darbo vietoje: nuo verslo įmonės iki viešojo sektoriaus.
Reikia pradinukams parodyti, jog finansinis raštingumas gali būti linksmas, įdomus ir labai praktiškas. Jei tai pateikiama žaismingai, su realiais pavyzdžiais, tada įsitraukia ir mokiniai, ir mokytojai. Verslumas neturi būti rimtas. Jis turi būti gyvas, smagus ir duoti vaikui pojūtį: aš galiu.

Kaip, tavo akimis, atrodys ateities verslo ekosistema, kai į ją ateis šiandieniniai pradinukai?

Tikiu, kai šie vaikai pabaigs mokyklą, jie turės didžiulį žinių bagažą, verslo supratimą ir, tikiuosi, aš galėsiu ramiai perduoti jiems savo įmonių vairą.
Man norisi, kad jie siektų daugiau, nei aš galiu dabar. Kad dar labiau išpopuliarintų Lietuvą pasaulyje. Tai būtų geriausia grąža už investiciją į jų mokymąsi.

Ir pabaigai: tavo linkėjimas Lietuvai, norinčiai būti stipria globalios ekonomikos dalyve?

Visų pirma, turim suvokti, kad Lietuva neturi nei didelių gamtos išteklių, nei milžiniškos rinkos. Bet mes turim kitą turtą – kūrybišką, inovatyvų mąstymą. Jį reikia drąsiai išnaudoti. Kurti produktus, kurie žinomi visame pasaulyje, generuoja pelną čia, Lietuvoje, ir kuria darbo vietas. Mūsų stiprybė – galvose. Jei investuosim į mąstymą, švietimą ir skaitmenizaciją, mes laimėsim. Švietimo sistemai linkiu greičiau reaguoti, priimti inovacijas, skatinti mokinius daryti ir bandyti. Nes tai, ką šiandien daro pradinių klasių mokytojai su LJA, po kelių metų taps Lietuvos konkurenciniu pranašumu.