Kalėdinės moksleivių dovanos – išmanieji džemperiai ir ekologiją skatinanti keramika

Gruodžio 7-ą dieną, beveik 300 moksleivių susirinko į Vilniaus rotušę, organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ kasmet organizuojamą Kalėdinę eXpo, pristatyti savo verslų ir produktų. Šįkart vertinimo komisijų laurus ir prizines vietas daugiausia pelnė tie, kurie veikia jau nebe pirmus mokslo metus. Moksleiviai ir jų mokytojai vardijo, ko per pastaruosius metus išmoko ir kaip patobulino savo kuriamus produktus.

Džemperiai, kuriuose sutilps pusė gyvenimo

Paskutinėje metų ir pirmojoje „Lietuvos Junior Achievement“ mokomųjų bendrovių mugėje, kuri šiemet tapo bendrovių, startuolių eXpo pirmąją vietą pelnė Vilniaus Žirmūnų gimnazijos merginų sukurti išmanieji džemperiai „Insquare. Šie džemperiai turi didžiules slaptas kišenes, į kurias galima susidėti visus reikalingiausius daiktus ir į miestą eiti be rankinės ar kuprinės.

„Yra skyrius atskirai telefonui, yra – piniginei. Pilvo srityje telpa netgi koks nors mažesnis sąsiuvinis, kosmetikos priemonės, kelionės dokumentai – tai, ko dažniausiai prireikia tiek kasdienybėje, tiek kelionėse“, – sako džemperių kūrėjos Agnė Mokrikaitė ir Gabrielė Butinavčiūtė.

Pasak merginų, joms visada buvo įdomu klausyti savo tėvų kalbant apie verslą, o konkreti verslo idėja gimė tiesiog stebint aplinką. Žmonės nuolat skuba, kažką laiko rankose, o štai iš slaptos „Insquare“ rankovėje įsiūtos kišenės galima netgi atsiskaityti bekontakte mokėjimo kortele jos
neišsitraukus.

„Iš tiesų nuo praėjusios žiemos pakeitėme visą produkto koncepciją. Apskambinome kone visus klientus ir klausėme: kas jiems patiko ar nepatiko? Remdamosi jų atsiliepimais padidinome kišenes, sukūrėme naują džemperių kolekciją. Be to, pakeitėme tiekėjus ir dabar savo džemperius siuvame tik iš 100 proc. medvilnės“, – sakė A. Mokrikaitė. „Insquare“ prie džemperių siuva originalius kapišonus – puoštus blizgučiais ar tiesiog blizgios lateksinės medžiagos.

„Norime, kad mūsų prekės ženklas išsiskirtų iš minios“, – ambicijų neslėpė A. Mokrikaitė. Ji svarsto, jog vertinimo komisiją šįkart pavergė aiški jų komandos struktūra, rinkodaros planas ir konkretūs ateities planai. Kartu „Insquare“ komandoje dirba Nojus Overlingas ir Benas Žukauskas.

Prizas – kelionė į pasirinktą užsienio verslumo mugę

„Insquare“ džemperius kuriančių merginų ekonomikos mokytoja Inga Niuniavaitė dar prisimena, kaip jos abejojo, ar pavyks sukurti ir išplėtoti savo Junior Achievement jaunąją bendrovę. Todėl mokytoja joms rekomendavo savanoriauti Vyriausybėje vykusioje Kalėdinėje moksleivių bendrovių mugėje ir tai iškart padėjo apsispręsti – duetas griebėsi verslo.

„Jos atėjo pas mane jau su turimu produktu – pačios jį sukūrė. Tereikėjo mano „palaiminimo“, – juokiasi I. Niūniavaitė. Mokytojos nuomone, labiausiai gimnazistės per pastaruosius mėnesius patobulėjo kurdamos verslo planą.

„Jaunosios bendrovės reikalavimai yra parašyti verslo planą, pasiskirstyti pareigomis. Reikalavimai į tą entuziazmą: „O turiu gerą idėją, darom!“ įneša šiek tiek disciplinos. „Insquare“ tikrai padirbėjo su verslo planu, vėliau turėjo interviu „Žinių radijuje“, tam taip pat reikėjo pasiruošti. Jos labai smulkiai išsinagrinėjo visus potencialius klausimus, ko gali klausti komisija ir į kiekvieną turėjo atsakymą“, – sako I. Niuniavaitė.

„Insquare“ turi savo internetinį puslapį ir savo džemperius parduoda būtent per elektroninę parduotuvę.

Lietuvos Junior Achievement mecenatas SEB bankas renginio nugalėtojams įsteigė ypatingą prizą – galimybę savo verslą pristatyti ir vienoje iš tarptautinių pasaulinio Junior Achievement tinklo organizuojamų verslumo mugių. „Laimėjusios pirmąją vietą merginos gavo vertingą prizą – galimybę dalyvauti kurioje nors vienoje tarptautinėje jaunųjų bendrovių eXpo. Manau, kad jos tikrai puikiai pristatys savo džemperius užsienyje ir atvers jiems daugiau kelių“, – vylėsi mokytoja I. Niuniavaitė.

Atsisakė „iPhone“ dėl molio degimo krosnies

Jonavos Jeronimo Ralio gimnazijos jaunoji bendrovė „Degu“ šioje eXpo pelnė antrąją vietą. Moksleivius apdovanojo strateginis Lietuvos Junior Achievement investuotojas, bendrovė „Narbutas“. „Degu“ siekia išspręsti ekologinę problemą – vienkartinius puodelius pakeičia daugkartiniais keraminiais. Jos atstovės Skaistė Venckevičiūtė ir Ūla Jurevičiūtė yra pagrindinės produktų gamintojos ir nuoširdžiai mėgaujasi lipdymo procesu.

„Pastaruoju metu pagrindinis mūsų produktas ir liko puodelis išsinešimui, tačiau atsirado naujų jo variacijų, pavyzdžiui, puodelis su Brailio raštu. Jį galima naudoti norint „užkoduoti“ kokią nors svarbią citatą, kad žmonės jos neperskaitytų, arba žmonėms, kurie turi regėjimo negalią“, – sako Skaistė Venckevičiūtė.

Šiuo metu „Degu“ taip pat gali perkelti kliento turimos nertos servetėlės ar staltiesės raštą ant puodelio – tokiu būdu, pasak S. Venckevičiūtės toliau tęsiamos tautinių raštų tradicijos. Antrąją vietą pelniusi komanda eXpo metu sulaukė paraginimų perkopti jaunosios bendrovės ribas ir įkurti
realų keramikos verslą.

„Daugvertingų patarimų išgirdome ankstesnėse eXpo, nes tuomet dar tikrai netvirtai jautėmės, turėjome daug klausimų“, – prisipažįsta S. Venckevičiūtė. Šiandien komisijos klausimai merginų nebeglumina.

„Kas sunkiausia? Tiek buvo, tiek yra tie visi „popierizmai“: buhalterija, finansai… Mums labiau patinka fotografuoti gaminius, kelti juos į socialinius tinklus, stebėti, kaip žmonės reaguoja. O sėdėti prie popierių, išmokti visas tas sąvokas – tai jau iš tiesų buvo darbas“, – sakė „Degu“
komandos narė.

Šiuo metu gimnazistės mokosi dvyliktoje klasėje, todėl iškart planuoja, kad pavasarį gamybos tempai sulėtės.

„Vėliau aš planuoju išvykti studijuoti į užsienį, tad tas krūvis laikinai teks tik mano draugei. Tikiuosi, kad ji pakels tą krūvį. Investavau savo asmenines ir bendrovės lėšas į molio degimo krosnį. Svarsčiau, ar pirkti naują „iPhone“, ar krosnį ir supratau, kad daugiau naudos ir džiaugsmo
man vis tik atneš krosnis. Juk krosnis ne taip greitai nuvertėja, ir tikiuosi, krosnis sulauks, kol aš grįšiu iš studijų“, – šypsosi S. Venckevičiūtė.

Tarp klientų – stambios įmonės ir organizacijos

Gimnazisčių mokytoja Rūta Strumilienė sako, jog pirmoji merginų mugė ir jaunosios bendrovės pristatymas įvyko lygiai prieš metus. Nuo tada beveik iš kiekvienos eXpo „Degu“ parsiveždavo po kokią nors nominaciją, kaskart augo ir jų uždirbtos pajamos, teko didinti gamybos apimtis.

„Keraminis puodelis buvo jų pirminė ir pagrindinė idėja. Jos gamino įvairių kalėdinių keraminių dirbinių, lėkštučių pasidėti po vazonais, tačiau būtent mugėse ir gavo pastabą, kad reikėtų išsigryninti pagrindinį savo produktą – ir juo tapo keraminis, patogiai uždaromas puodelis. Šiandien tuos puodelius jos gamina įmonėms kaip verslo dovanas“, – sako R. Strumilienė.

Tarp „Degu“ klientų yra Vilniaus golfo klubas, tarptautinė Ukmergės įmonė. Mokytoja svarsto, jog per metus labai stipriai patobulėjo merginų verslo tvarkymo įgūdžiai.

„Neužtenka tik lipdyti, tapyti ant savo gaminukų, reikia išsiaiškinti, ir kaip ta įmonė veikia, ruošti finansines ataskaitas. Po paskutiniosios eXpo Kaune jos išdrįso jau po apdovanojimų komisijos narės paklausti, kokias klaidas daro“, – sakė R. Strumilienė. Pasak mokytojos, „Lietuvos Junior Achievement“ programa „AcceleratorX“, kurioje gimsta moksleivių jaunosios bendrovės, padeda jauniems žmonėms tobulėti, nebijoti verslo.

Moksleiviai taiso švietimo sistemos spragas

Kauno Veršvų ir Kauno „Saulės“ gimnazijų moksleiviai jau trejus metus yra įkūrę jaunąją bendrovę „Pelėdos“, kuriuos apdovanojo ir Kaune įsikūrusi įmonė UPS. Kalėdinėje eXpo jie šįkart užėmė trečiąją vietą. Gimnazistai veda netradicines chemijos, biologijos, fizikos, aktorystės meno, skulptūros pamokas pradinukams. Pavyzdžiui, chemijos pamokoje jie demonstruoja nesudėtingus bandymus, finansinio raštingumo – dėsto, kodėl reikia taupyti pinigus.

Veršvų gimnazijos ekonomikos mokytojas Kristijonas Bartoševičius juokiasi, jog praėjusiais metais, kai Kalėdinėje eXpo moksleiviai gavo „Youth Empowered“ apdovanojimą, mokytojas džiaugėsi gal net labiau už mokinius – jie jau buvo įpratę prie apdovanojimų.

„Tuomet supratau, kad jie pažengę labiau, nei galvojau (nes prie komandos prisijungiau tik po dvejų metų nuo veiklos pradžios). Jų mintis organizuoti įdomias, patrauklias pamokas pradinukams yra labai aktuali – statistika rodo, kad 40 proc. tėvų veda vaikus pas korepetitorius, vadinasi, mes formuojame tarsi papildomą švietimo sistemą. Vaikams sakiau: jūs šiuo metu taisote valstybės švietimo spragas“, – sakė K. Bartoševičius.

Pelnę trečiąją vietą Kalėdinėje jaunųjų bendrovių eXpo, moksleiviai teigė, jog į šį tikslą kryptingai ėjo visus pastaruosius metus.

„Jie naudoja metodus, artimus mažiems vaikams, taiko šiuolaikinį priėjimą prie moksleivių. Jie veda pamokas XXI amžiaus vaikams, stengiasi tai daryti žaismingai“, – pridūrė pašnekovas.

Mokytojas didžiuojasi, jog per pastaruosius mėnesius „Pelėdos“ pradėjo vesti pamokas ne tik Kaune, tačiau ir kituose Lietuvos miestuose. Tačiau netrūko ir iššūkių – mokyklos gali sudaryti sutartį su juridiniu asmeniu, o moksleivių jaunoji bendrovė neturi tokio statuso, nes tai ugdymo proceso dalis.

„Tačiau tai irgi yra mokymasis – mes iš šios situacijos išmokstame, kas yra juridinis, kas – fizinis asmuo, kodėl mokykla, kaip valstybinė įstaiga, su fiziniais asmenimis nėra linkusi pasirašinėti sutarčių“, – sakė K. Bartoševičius.

19 bendrovių kuruojantis mokytojas pasiekiamas visą parą

Kalėdinės Junior Acheivement jaunųjų bendrovių eXpo metu vieną apdovanojimą gavo ir ekonomikos mokytojas. Mokytojas apdovanotas „Lietuvos Junior Achievement prestižinio mokytojo“ apdovanojimu. Šiemet Daugų (Alytaus raj.) Vlado Mirono gimnazijos ekonomikos mokytojas Modestas Raudonis veda į verslo pasaulį 18 moksleivių jaunųjų bendrovių vien savo mokykloje ir šypsosi, jog netrukus atsiras dar viena.

„Kai kurie iš jų dar yra tik pradinėse stadijose, tačiau po Naujųjų jie visi turės rankose savo produktus ir pradės dalyvauti mugėse“, – džiaugėsi M. Raudonis. Jis negali tiksliai atsakyti, kas paskatino moksleivius taip masiškai nerti į moksleivių jaunųjų bendrovių veiklą.

„Matyt, tereikėjo „užkabinti“ keletą grupelių, o kadangi pirmieji susikūrę pradėjo gana sėkmingą verslą, uždirbo pelną, jų pavyzdžiu panoro sekti ir kiti“, – sako M. Raudonis.

Jo nuomone, moksleiviai pastaruoju metu patobulėjo komandinio darbo srityje, išmoko išgirsti vieni kitus, išplėtojo bendruomeniškumą, kai kurie iš jų atsiskleidė kaip lyderiai, išsirinko svarbiausius lyderius savo komandoje, geriau pažino sritį, kurioje kuria produktą.

M. Raudonis juokiasi, kad dabar konsultuoja savo moksleivius 24 valandas per parą, laimei, retam kyla noras pasikonsultuoti naktimis. Bet pasitaiko, pavyzdžiui, norisi čia ir dabar parodyti mokytojui pirmąjį produkto prototipą. M. Raudonis yra pasiekiamas tiek socialiniais tinklais, tiek
elektroniniu paštu, tiek telefonu.

„Jei reikėtų patarti tik mokykloje ir ekonomikos būrelyje, jau būtų tikrai sudėtinga“, – sako Daugų Vlado Mirono gimnazijos mokytojas.

Palikite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *