Startuolių ekosistemos viltis – iš jų ateityje tikimės realių inovatyvių sprendimų

  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery
  • gallery

Gegužės 11 dieną prekybos ir pramogų centre „Ozas“ vyks Junior Achievement mokomųjų mokinių bendrovių – startuolių konkursas. Sostinės prekybos centre susirinks 40 geriausių Lietuvos bendrovių, kurios pelnė prizines vietas regioninėse mugėse ir visus mokslo metus plėtojo savo produktą. Konkurso metu bus galima susipažinti su ateities verslo lyderiais, įsigyti jų produktų ir išrinkti geriausią metų Lietuvos Junior Achievement startuolį, kuris vasarą atsvovaus mūsų šaliai visos Europos geriausių mokinių verslų konkurse Serbijoje.

Startuoliai ugdomi dar mokykloje

Tarptautinių tyrimų duomenimis, jaunuoliai, kurie kūrė verslą dar mokykloje, po jos baigimo net 3-6 kartus dažniau įkuria nuosavą juridinį asmenį. „Lietuvos Junor Achievement“ Mokomųjų mokinių bendrovių programa suteikia jaunuoliams galimybę dar mokyklos suole realiai išbandyti savo verslo idėjas.

„Dirbame su jaunuoliais, kurie turi stiprią motyvaciją kurti darbo vietas savo šalyje. Kasmet pasiekiame beveik 20.000 mokinių ir į rinką išleidžiame 200 jaunų verslo kūrėjų. Mokiniai  mokomi ne tik kaip rašyti verslo planą ar vystyti produktą, bet ir kaip spręsti kliento problemas, pasitelkiant inovacijas. Kiekvienais mokslo metais matome jaunimo progresą, kurį stengiamės auginti ir skatinti kurti vis konkurencingesnius, startuolių ekosistemai, verslus.” – sako „Lietuvos Junor Achievement“ vadovė Andželika Rusteikienė.

„Mokomųjų mokinių bendrovių skaičius Lietuvos mokyklose išties džiugina, bet tuo pačiu atspindi ir bendrą Lietuvos verslumo paveikslą – ne visi mokinių verslai turi startuoliams būdingų požymių,. Pavyzdžiui, prisijungę prie „Junior Achievement“ iniciatyvos turėjome galimybę įvertinti 34 mokinių verslo idėjas, iš kurių išskirtinį inovatyvumą įžvelgėme penkiose idėjose. Daugelis kitų idėjų taip pat turėjo inovatyvumo elementų, ir nors dabar negalėtų vadintis startuoliais dėl inovacijomis grįsto plėtros potencialo stokos, tačiau kiekvieną verslo modelį galima patobulinti. Įvertinus tai, mokinių mokomųjų bendrovių potencialas būti startuoliais yra išties didžiulis. Tikimės, kad šie moksleiviai ir bus būsimieji tikrų startuolių kūrėjai ir galbūt sukurs pirmąjį Lietuvos „vienaragį“ – taip vadinami startuoliai, kurių vertė didesnė nei 1 milijardas dolerių.” – Įžvalgomis po Vilniaus regioninės Junior Achievement mugės dalinasi „Startup Lithuania“ vadovė Roberta Rudokienė.

Finaliniame konkurse savo verslo idėjas pristatys ir produktus bei paslaugas pardavinės net 160 jaunuolių. Iš skirtingų Lietuvos miestų ir mokyklų mokiniai nuo 13 iki 19 metų kvies susipažinti jų kurtomis telefonų aplikacijomis, inovatyviais šildančiais rūbais, išmaniais raktų pakabukais, savo marketingo sprendimais stebinančiais muilais, tautiniais aksesuarais ir kitais įdomiais produktais, sukurtais edukacijos procese.

Startuoliškiausiomis Junior Achievement komandomis „Startup Lithuania“ išskyrė  „CompaDos“, „Helpatneed“, „Make it Simple“, „Monkey“ ir „Vision Glasses“. Nors pasaulyje ir Lietuvoje dar nėra sutarto ir iki galo apibrėžto vieningo startuolio apibrėžimo, tačiau Startup Lithuania pagrindinius kriterijus pasirinko inovatyvumą, potencialą greitai auginti vartotojų skaičių ir galimybę greitai plėstis į kitas šalis. Inovatyvumo faktorius nebūtinai reiškia, kad produkte turi būti panaudotas kažkoks išradimas – tai gali būti jau esančių  produktų sukryžminimas ir naujo, patrauklaus požiūrio į juos pateikimas.

Toks pavyzdys yra mokinių bendrovės iš Kauno Saulės gimnazijos „Compados“. Ši MMB pristato į telefoną įmontuotą ausinukų dėklą. Minėtos šešios Junior Achievement mokomosios bendrovės savo idėjoje vienaip ar kitaip turi inovatyvumo bruožų – kauniečiai „Help at need“ pristato gražų socialinio verslo modelį, kuris mobiliosios aplikacijos pagalba padeda susirasti senjorų, kuriems reikalinga pagalba. Tokiu šiuolaikišku būdu skatinama savanorystė. Alytaus Putinų gimnazijos mokinių bendrovė „Vision Glasses“ siūlo privatumą mėgstantiems paaugliams ir suaugusiems patrauklų būdą slėpti savo kompiuterio ekrano turinį nuo pašalinių akių – vaizdą šifruojančius akinius.

Stipriausias startuolių potencialas buvo įžvelgtas mokinių bendrovėse „Make it Simple“ ir „MonKEY“. „Make it simple“ komanda iš Alytaus šv. Benedikto gimnazijos pagreitina mobiliųjų aplikacijų (programėlių) kūrimą. Jaunuoliai savo verslą pradėję dar mokykloje jau kuria programėles žinomiems Lietuvos prekių ženklams. Šiauliečiai „MonKEY“ pasitelkę puikų marketingą ir vizualizacijas kuria GPS sekimo pakabuką, kurį galima prisegti prie raktų, ar kitų mažesnių ir lengvai pametamų daiktų ir tokiu būdu juos lengviau surasti naudojantis mobiliąja aplikacija.

Šios ir dar 35 mokinių bendrovių komandos pristatys savo verslus Nacionaliniame Junior Achievement konkurse, gegužės 11 dieną.

Svarbiausia – inovacijos

Tikrai nesuklysime startuoliu pavadinę ne ilgiau kaip penkerius metus Juridinių asmenų registre registruotą, didelį ir inovacijoms grįstą plėtros potencialą turinčią įmonę. Tai yra didžiausias startuolio skirtumas nuo tradicinio verslo.

Pagal pasaulyje pripažintus standartus, startuoliu laikoma aukštos pridėtinės vertės, iniciatyvūs, dažniausiai aukštosiomis technologijomis pagrįsti verslai, turintys didelį plėtros potencialą, pavyzdžiui, tokie kaip drabužių mainų platforma „Vinted“, viešojo transporto programėlė „Trafi“, išmanaus echoloto kūrėjai „Deeper“, tarptautinių finansinių perlaidų startuolis „Transfergo“ ir panašiai.

„Džiaugiamės, kad tokių verslų skaičius Lietuvoje nuolat auga, kasmet įkuriama 30-50 naujų startuolių. Žinoma, kol nėra oficialiai patvirtintos šios sąvokos apibrėžimo, sudėtinga juos visus suskaičiuoti, tikrai ne visi startuoliai užsiregistravę mūsų duomenų bazėje ir įvairių startuolių ekosistemos dalyvių nuomone, mūsų šalyje šiuo metu galėtų būti apie 500 startuolių,“ – Lietuvos startuolių rinką komentuoja VšĮ „Versli Lietuva“ startuolių ekosistemos plėtros padalinio „Startup Lithuania“ vadovė Roberta Rudokienė.

„Sėkmingai į pasaulio rinką per artimiausius metus prasimušęs Lietuvos finansinių technologijų startuolis yra SEB Inovacijų centro ambicija. Todėl siekiame, kad Inovacijų centras taptų ta bendradarbiavimo ir inovacijų erdve, kur startuoliai kurs su finansinėmis technologijomis susijusias paslaugas arba dirbs su tokiomis inovacijomis kaip dirbtinis intelektas, didelis kiekis duomenų (angl. big data) arba blokų grandinės technologija. Tikimės, kad iš šiame centre dirbančių startuolių gims nauji verslo čempionai“, – sakė Andrius Bolšaitis, SEB Inovacijų centro vadovas.

Pasak jo, bankų ir startuolių bendradarbiavimas gali duoti puikių rezultatų, ir tai matome iš pavyzdžių Švedijoje, Estijoje ar kitose ES šalyse. Švedijoje sukurta finansų planavimo programėle „Tink“ šiandien naudojasi 350 tūkstančių vartotojų. Ši programėlė buvo sukurta bendradarbiaujant, nuolat tariantis su bankais. Estų sukurta „TransferWise“ mobiliųjų tarptautinių mokėjimų programa – pavyzdys, kaip gera idėja gali padėti lyg ant mielių kilti finansinių technologijų startuoliui.

Akivaizdu, kad finansinės technologijos yra viena perspektyviausių sričių, kurioje nuolat atsiranda visame pasaulyje pritaikomų naujų idėjų, o Lietuvoje mes turime žmonių, galinčių jas vystyti ir norinčių kurti savo verslus.

Galimybės šalia, tik reikia jomis pasinaudoti

„Versli Lietuva“ startuolių ekosistemos komanda „Startup Lithuania” skatina jaunimą pabandyti įgyvendinti savo idėjas ir kurti startuolius organizuodami jaunimo kūrybines dirbtuves (angl. Hakaton) „Hacker Games“, kurios kiekvienais metais pritraukia vis daugiau dalyvių ir sugeneruoja vis daugiau netikėtų verslo idėjų.

Pasaulinio masto „Junior Achievement“ yra viena iš didžiausių nevyriausybinių organizacijų, skirta spręsti pagrindines jaunų žmonių socialines ir ekonomines problemas, šviečiant ir suteikiant galimybę pakeisti jų ateitį ir ekonominę sėkmę. „Lietuvos Junior Achievement“ savo programas jau beveik ketvirtį amžiaus įgyvendina bendradarbiaujant su ekonomikos ir verslumo mokytojais, kurie veikia daugiau kaip 300 mokyklų, esančių 50 skirtingose Lietuvos vietovėse.

Šaltinis:
Verslo žinios

Palikite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *